دکتر شهرام سیدی » آلرژی » حساسیت و آلرژی در دوران بارداری

حساسیت و آلرژی در دوران بارداری

آلرژی در دوران بارداری از مهم ترین مسائلی است که بسیاری از  مادران باردار را به خود درگیر کرده است.از این رو به دلیل استرس و نگرانی هایی که در اثر علائم آلرژی تجربه می کنند سوالاتی را دائماً از پزشک خود می پرسند. در واقع این سوالات از این رو پرسیده می شود که می خواهند راه کارهایی برای کاهش علائم و نشانه های آلرژی را یاد گرفته تا کمتر اذیت شوند.

بیشتر بخوانید : آلرژی به مجموعه واکنش هایی گفته می شود که نسبت به یک ماده غذایی یا یک ماده در طبیعت به وجود می آید. به موادی که موجب بروز حساسیت و واکنش می شود مواد آلرژن گفته می شود. روشهای درمان آلرژی را مطالعه کنید.

قبل از هر چیز لازم می دانیم این نکته را گوشزد کنیم که؛ به دلیل حساسیت دوران بارداری، الزاماً باید برای تشخیص و درمان هر گونه علائم آلرژیک و غیر آلرژیک به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مصرف هر گونه دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

آلرژی بارداری چیست؟

آلرژی بارداری به وضعیتی اطلاق می‌شود که زنان باردار به علت تغییراتی که در سیستم ایمنی بدنشان رخ می‌دهد، به طیف وسیعی از حساسیت‌ها یا آلرژی‌ها مبتلا می‌شوند. این تغییرات در سیستم ایمنی باعث می‌شود که برخی آلرژن‌ها، که در شرایط عادی اثرات آلرژی‌زا نداشته‌اند، در این مرحله برای بدن مادر به عنوان مواد خارجی ناشناخته واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

درمان-آلرژی-در-دوران-بارداری

آلرژی بارداری می‌تواند به طور موقت یا تا زمانی که زنان باردار هستند، مشاهده شود. این واکنش‌ها ممکن است به علت تغییرات در سطح هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ایجاد شود. برخی از نمونه‌های آلرژی بارداری عبارتند از:

• آلرژی به غذا:  برخی زنان باردار ممکن است به غذاهایی که قبلاً مشکلی با آنها نداشته‌اند، حساسیت نشان دهند. مثلاً، حساسیت به مواد غذایی مانند گلوتن یا لاکتوز.
  • آلرژی به مواد شیمیایی: برخی زنان در دوران بارداری ممکن است نسبت به مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی، شوینده‌ها یا داروها حساسیت پیدا کنند.
  • آلرژی به حشرات:  تغییرات در سطح هورمون‌ها ممکن است باعث افزایش حساسیت به حشرات شود.
  • آلرژی به گرده‌ها: برخی زنان باردار ممکن است در دوران بارداری دچار حساسیت به گرده‌ها شوند.

مهم است که زنان باردار در صورت تجربه هرگونه حساسیت یا علائم آلرژیک، با پزشک خود مشورت کنند. پزشک ممکن است تست‌های آلرژی، تاریخچه پزشکی دقیق و علائم را مورد بررسی قرار دهد تا به تشخیص و مدیریت مناسب برسد.

علائم آلرژی بارداری

مهم ترین علائم و نشانه های آلرژیر دوران بارداری به این شرح است:

• سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • کهیر زدن
  • جوش های ریز روی بدن داشتن
  • خارش بینی
  • قرمز شدن پوست
  • خارش گوش

تمامی نشانه ایی که در بالا ذکر شد به  نوعی غیر عادی بوده و در فصل بهار تشدید می شود. از این رو می تواند در روند طبیعی زندگی اثر گذار باشد.

تمامی علائمی که برای آلرژی آورده ایم به نوعی نشانه هایی است که در دوران بارداری نیز رخ می دهد و زنان باردار را نگران می سازد.بروز علائم آلرژی در دوران بارداری بسیار شایع است و حدود یک چهارم از خانم های باردار در طول دوره ‌ی بارداری آن را تجربه می ‌کنند، هر چند طول مدت درگیری آن‌ها نیزممکن است کوتاه باشد. در بسیاری از موارد، زنان علائم آلرژی را فقط در بارداری تجربه کرده‌ اند و قبل از آن هیچ‌ گونه علائمی در آن ها وجود نداشته. همانطور که میدانید آلرژی مادر در طول بارداری ممکن است باعث تولد نوزاد مبتلا به آلرژی بشود، مادر با دوری از عوامل آلرژن می ‌تواند از این امر پیشگیری کند.

آلرژی در دوران بارداری
آلرژی و حساسیت در دوران بارداری و درمان آن؛

انواع آلرژی در دوران بارداری

انواع آلرژی ها از جمله آلرژی فصلی، آلرژی پوستی، کهیر حاملگی در دوران حاملگی بر اثر تغییرات هورمونی در این دوران ایجاد می شوند و امکان آسیب رسانی به جنین وجود دارد. بنابراین پیشگیری و درمان آلرژی در دوران حاملگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

چنانچه در دوران حاملگی هر کدام از انواع آلرژی را تجربه کردید، از مصرف هرگونه دارو مانند داروهای ضدحساسیت (مثل آنتی هیستامین) بدون مشورت با متخصص آلرژی جداً پرهیز کنید.

توجه : اگر بارداری شما با فصل بهار همزمان شود می تواند این عارضه ها بیشتر شود.

گرفتگی بینی و مسدود شدن مجاری تنفسی در دوران بارداری

واقعیتی که وجود دارد این است که زنانی که باردار هستند با توجه به وضعیتی که دارند قطعا سیستم بدنی شان با مشکلاتی روبرو می شود و نشانه هایی از خود بروز می دهد.

گرفتگی بینی نیز از جمله مشکلاتی است که هم ناشی از آلرژی و هم از عارضه های دوران بارداری است، که اگر در دوران حاملگی به این عارضه دچار شوید اصطلاحاً به آن رینیت بارداری گفته می شود.

رنیت بارداری
گرفتگی بینی در دوران بارداری(رنیت بارداری)

از این رو زمانی که دچار گرفتکی بینی شدید سریعا به بروز علائم آلرژی فکر نکنید. اگر این عارضه با نشانه های دیگر آلرژی همراه بود قطعا آلرژی است اما در غیر این صورت امکان دارد که در اثر اجتماع مایعات در بدن در دروان بارداری با این مشکلات روبرو شده باشید.

درمان آبریزش بینی در حاملگی

• در روز یک الی دو بار بینی خود را با سرم شستشوی بینی و یا محلول نمکی شستشو دهید.
  • برای باز شدن راه های سینوس می توانید مقداری آب نمک(با آب گرم) را به داخل بینی خود بکشید و آن را خارج کنید.
  • استفاده از دستگاه بخور در هنگام خواب می توان تأثیر بسزایی در درمان آبریزش بینی و یا حتی پیشگیری از آبریزش بینی در بارداری داشته باشد.
  • استفاده از دستگاه تهویه هوا در منزل.

آسم در دوران بارداری

یکی از مهم ترین بیماری های آلرژیک که ممکن است در دوران بارداری، زنان باردار را درگیر کند بیماری آسم است.بعضی از زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری این بیماری را تجربه می کنند.

بسیاری این سوال را دارند که آیا آسم در دوران بارداری خطرناک است؟

در جواب بهترین متخصص آلرژی اینگونه می گوید:« چناچه مادران باردار مبتلا به آسم تحت نظر پزشک باشند و بیماری تحت کنترل باشد، هیچگونه خطری جنین و یا مادر را تهدید نمی کند.»

کهیر در دوران بارداری

یکی دیگر از شایع ترین اختلالاتی که زنان بادار تجربه می کنند ایجاد کهیر می باشد. کهیر و یا خارش و قرمزی پوست در اثر عوامل آلرژی زا مانند برخی غذاها و… در فرد ایجاد میگردد.

زنان باردار نوعی خاصی از واکنش های آلرژیک پوستی که به آن پاپول های خارش دار و کهیری گفته می شود را در قسمت پایینی شکم و یا بالای ران ها تجربه می کنند که اصولاً این عوارض بعد از زایمان برطرف می شود.

اگزما در دوران بارداری

تعداد زنان بارداری که اگزما را در طول دوران حاملگی تجربه می کنند کم نیست. بسیاری از آنها قبل از دوران بارداری به اگزما مبتلا نبوده اند اما با شروع بارداری به این بیماری مبتلا می شوند.

در صورت مشاهده علائم اگزما در دوران بارداری می توانید با مراجعه به بهترین دکتر آلرژی در تهران مراحل تشخیص و درمان اگزما را به عهده  ایشان بگذارید.

تشخیص اگزما در دوران بارداری اصولاً از تغییرات پوستی حاصل شده قابل تشخیص است اما گاهاً پزشک برای اطمینان بیشتر اقدام به بیوپسی می کند.

درمان اگزما در دوران بارداری

اصولاً اگزمای دوران بارداری را می توان با مرطوب کننده کنترل و درمان کرد.

اما اگر این اختلال شدید باشد پزشک پماد استروئیدی برای استفاده موضعی تجویز می کند. در اکثر مواقع استفاده از استروئیدهای موضعی در دوران حاملگی بدون خطر است، اما بهتر است درباره هرگونه روش درمانی با پزشکتان مشورت کنید، زیرا ممکن است بدن شما نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

اقدامات زیر نیز می تواند در کنترل اگزما و یا پیشگیری از آن در دوران حاملگی کمک کند:

• دوش داغ گرفتن می توان اگزما را تشدید کند، حدالامکان از دوش آب ولرم استفاده کنید.
  • بعد از هر حمام پوست خود را با آب رسان ها و مرطوب کننده ها، مرطوب کنید.
  • لباس های گشاد و پنبه ای بپوشید.
  • استفاده از صابون های خشک را کنار بگذارید.
  • به هنگام خواب از از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • آب کافی بنوشید.

آیا در دوران بارداری می توان از دارو های ضد حساسیت استفاده کرد؟

به طوری کلی زنانی که آلرژی دارند می توانند از داروهایی در جهت کاهش علائم آلرژی استفاده کنند. اما اگر علائم آن در دوران بارداری بروز پیدا می کند زنان باردار برای استفاده از انواع داروهای ضدحساسیت حتما باید از پزشک خود راهنمایی های لازم را دریافت کنند تا منجر به بروز مشکلی برای جنین شان نشود.

مراقبت های پیشگیرانه در برابر بروز علائم آلرژی در دوران بارداری

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از آلرژی در دوران بارداری  این است که احتمال بروز و عود کردن آلرژی را به کمترین میزان ممکن برسانید.

از جمله مهم ترین اقدامات در این زمینه می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

• رژیم غذایی مادر باردار در دوران بارداری ممکن است عاملی در ابتلای کودک به رینیت آلرژیک، آلرژی غذایی، آسم یا اگزما باشد. یک مطالعه نشان داد که مادران باردار که مقدار زیادی ویتامین D مبتنی بر مواد غذایی مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به رینیت آلرژیک را در فرزندشان کاهش می‌دهند.
  • پزشکان می گویند مهم ترین کاری که مادران باردار می توانند انجام دهند، خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات، ماهی و ویتامین D است. مصرف این غذاها ممکن است خطر ابتلای کودک به بیماری های آلرژیک را کاهش دهد.غذاهای حاوی مقدار زیادی ویتامین D عبارتند از: لبنیات، غلات، ماهی، تخم مرغ و قارچ. در حالی که هیچ رژیم غذایی یا غذای خاصی نمی تواند از بیماری های آلرژیک جلوگیری کند، مطالعات نشان داده اند که مصرف بادام زمینی، شیر و گندم در سه ماهه اول و دوم بارداری می تواند خطر ابتلای کودک به آلرژی به بادام زمینی، رینیت آلرژیک و آسم را کاهش دهد. قبل از در نظر گرفتن هرگونه تغییر در رژیم غذایی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.
  • از منابع و عوامل آلرژی زا دوری کنید؛ درواقع هر نوع آلرژی در اثر عاملی رخ می دهد که اگر عامل را منتفی کنید می توانید به راحتی از کاهش علائم آلرژی نیز بهره ببرید.
  • با حیوانات خانگی ارتباط نداشته باشید؛ گاها پرزهایی که موهای حیوانات خانگی دارند تا حد زیادی می تواند در بروز نشانه های آلرژی تاثیر داشته باشند از این رو بهتر است که در دوران بارداری از آن ها فاصله بگیرید. اگر به حیوانات خانگی آلرژی دارید، قبل از مراجعه به دوستان صاحب سگ و گربه خود از آلرژی خود اطلاع دهید تا زمان لازم را برای هماهنگی داشته باشند. اگر به طور ناگهانی به حیوان خانگی خود حساسیت دارید، سعی کنید حداقل یک اتاق در خانه خود را بدون حیوان خانگی کنید.
  • هنگام رفتن به بیرون از منزل از ماسک هایی استفاده کنید که می تواند مجاری تنفسی شما را ایمن نگه دارد.
  • اگر به گرد و غبار آلرژی دارید، مطمئن شوید که خانه شما به طور منظم تمیز می شود یا شخصی را استخدام کنید تا برای شما تمیز کند. سعی کنید از مکان هایی مانند زیرزمین و سایر مکان های کپک زده دوری کنید
  • از غذاهای آلرژی زا پرهیز کنید؛ اگر فکر می کنید که مواد غذایی خاصی در بروز آلرژی شما اثر می گذارد بهتر است که مدتی از آنها استفاده نکنید.
  • از افرادی که سیگار می کشند دوری کنید زیرا دود می تواند آلرژی را بدتر کند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری برای شما یا کودکتان خوب نیست.
  • اگر به گرده آلرژی دارید، سعی کنید تا جایی که ممکن است داخل آن بمانید. اگر بیرون می‌روید، سعی کنید از عینک آفتابی استفاده کنید تا گرده‌ها از چشم‌هایتان دور نشوند. وقتی به داخل برگشتید، کفش‌هایتان را درآورید، دست‌ها و صورت‌تان را بشویید و لباس‌هایتان را عوض کنید تا گرده‌ها با شما نماند. سپس لباس های خود را بشویید. برای کمک به کاهش علائم شبانه، قبل از خواب موهای خود را دوش بگیرید و بشویید.

سوالات متداول آلرژی بارداری