دکتر شهرام سیدی » آلرژی » تمام آنچه باید درباره آلرژی فصلی بدانید

تمام آنچه باید درباره آلرژی فصلی بدانید

آلرژی یک مشکل نه چندان جدی است که شاید بیماری خطرناکی محسوب نشود اما گاهی بروز آن به طوری با شدت و حاد است که زندگی افراد را تحت شعاع قرار می دهد. به گونه ای که بازدهی و عملکرد آن ها را تا حد نصف کاهش خواهد داد. افرادی که آلرژی را تجربه کرده اند با این موضوع آشنا هستند که باعث کلافگی و آزار روزانه می شود. حال این مشکل به ظاهر آسان چگونه درمان می شود و چه علائمی دارد؟ شاید برای شما سوال پیش بیاید که آلرژی فصلی چیست؟ راه های تشخیص علت آلرژی چیست؟ چرا آلرژی به وجود می آید؟

در ادامه به توضیح بیشتر این موارد می پردازیم. با ما همراه باشید…

آلرژی چیست؟

آلرژی بر اثر در تماس بودن با مواد آلرژی زا به وجود می آید که برای هر فرد مواد آلرژن متفاوت است. آلرژی باید مورد توجه قرار گیرد و اگر برای درمان و کنترل آن اقدامی صورت نگیرد باعث آسیب رسیدن به ریه و مشکلات تنفسی می شود. همچنین برخی افراد به خاطر تصوری که از این مشکل دارند، دست به درمان خودسرانه می زنند که خود در تشدید آلرژی تاثیر دارد.

علت بروز آلرژی

برای بسیاری از افراد شروع فصل بهار، همراه با شروع عطسه و آبریزش بینی یا آلرژی فصلی است که مهم ترین عامل آن در این فصل گرده گیاهان ، علف ها و سبزه های مختلف است . این گرده های خیلی ریز برای باروری گیاهان در هوا پخش می شوند. و زمانی که وارد بدن فرد آلرژیک می شوند، سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به تولید آنتی بادی می نماید و این امر باعث ترشح هیستامین می شود. وجود هیستامین است که علائم آلرژی را ایجاد می کند.

این نکته را باید توجه داشت که گرده گیاهان می توانند کیلومترها در هوا جابجا شوند . در نتیجه مسئله تنها چند گیاه اطراف منزل و یا محل کار فرد نیست.

حساسیت فصلی

حساسیت فصلی در زمستان کمتر شیوع دارد اما در برخی افراد وجود علائم در تمام طول سال مشاهده می شود که بستگی به ماده آلرژن دارد.

حساسیت فصلی در بهار

این حساسیت که بیشتر شیوع دارد و نام آن برای اکثریت آشنا است به علت گرده های گیاهان به وجود می آید که در این فصل گرده افشانی بیشتر گیاهان شروع می شود .

حساسیت فصلی در تابستان

شاید نام تب یونجه را شنیده باشید. برخی آلرژی ها در فصل برداشت یونجه که در ماه هایی از فصل تابستان است ، دچار علائم آلرژی می شوند . حساسیت های این فصل عموما به خاطر وجود علف هایی به نام تلخه و یا دم گربه ای و انواعی از علف های هرز هستند که در تابستان رویش می کنند. با بررسی های انجام شده متخصصان، در این زمینه ، عامل اصلی ایجاد حساسیت فصلی در تابستان وجود علف ها هستند.

حساسیت فصلی در پاییز

در این فصل نیز برخی گیاهان باعث ایجاد آلرژی می شوند مانند کهنه واش ها که عموما در آمریکای شمالی  جنوبی رویش دارند. این عامل آلرژی زا حساسیت شدیدی را به وجود می آورد و کنترل آن به سختی امکان پذیر است . از جمله گیاهان دیگر که در این فصل گرده افشانی می کنند عبارتند از : گزنه، برنجاسف، ترشک و بارهنگ که باعث ایجاد حساسیت در این فصل می شوند.

حساسیت فصلی در زمستان

خبر خوب این است که در این فصل بیشتر عاملان آلرژی زا در خواب هستند و افرادی که  حساسیت دارند با شروع فصل سرما آسودگی خوبی را تجربه می کنند . البته باید مراقب آلرژن های داخل خانه بود. برخی افراد به مواردی مانند کپک، موی حیوانات خانگی و یا حشرات حساسیت نشان می دهند که این موارد قابل کنترل بوده و راحت تر می توان آن را از خود دور نگه داشت .

خوراکی های مفید برای حساسیت فصلی

خوراکی هایی که در بهبود علائم حساسیت فصلی یا تب یونجه که ممکن است در هر فصلی دیده شود، موثر می باشند عبارتند از:

• مواد غذایی که حاوی ویتامین c هستند مانند که در لیموترش، لیموترش، پرتغال و گریپ فروت وجود دارد.
  • خوراکی های حاوی مواد آنتی اکسیدان مانند سیر و پیاز
  • روغن و گوشت ماهی که حاوی امگا 3 هستند.
  • زردچوبه
  • آناناس
  • برخی آجیل ها

خوراکی هایی باعث تشدید علائم می شوند و نباید استفاده شوند عبارتند از:

• الکل
  • قهوه
  • گوشت قرمز

علائم آلرژی فصلی

بیشتر علائمی که برای آلرژی شایع هستند در ادامه معرفی خواهیم کرد. اما باید توجه داشت برخی از موارد ذکر شده با بیماری های دیگر دارای علائم مشابه ای هستند که باید با دقت بیشتری عمل نمود و برای تشخیص قطعی حتما از بهترین متخصص آلرژی کمک گرفت. دوره ای بودن علائم خود می تواند نشانه ای بر وجود حساسیت و یا آلرژی باشد. بیشترین علائم مشاهده شده عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • اشک ریزش
  • عطسه
  • سرفه
  • گرفتگی بینی
  • خارش چشم
  • خارش بینی

تشخیص آلرژی فصلی

بهترین راه برای تشخیص دقیق عامل اصلی آلرژی هر فرد تست پوستی آلرژی و یا تست پریک است که طی آن انواع آلرژن ها را به شکل قطره هایی روی پوست ساعد فرد گذاشته و فرد اگر به هر کدام از آن ها حساس باشد ، ناحیه مورد نظر قرمز و متورم می شود.

راه های پیشگیری از آلرژی فصلی

پیشگیری-از-آلرژی-فصلی

با شروع فصول جدید سال، احتمال بروز آلرژی فصلی افزایش پیدا می کند. بهتر است قبل از اینکه با علائم آلرژی فصلی از جمله خارش و احتقان بینی، عطسه، سرفه و … مواجه شوید، خود را برای آلرژی فصلی آماده نمایید و اقداماتی که باعث پیشگیری از آن می شود را انجام دهید. در ادامه به توضیح اقداماتی که در پیشگیری از آلرژی فصلی موثر است می پردازیم:

مراجعه به متخصص آلرژی

چنانچه تا به کنون نتوانسته اید آلرژی فصلی خود را درمان کنید، بهتر است به بهترین متخصص آلرژی مراجعه کرده تا درمان های لازم از قبیل تغییر در داروهای مصرفی، واکسن ایمونوتراپی و … تحت نظر پزشک انجام شود.

مصرف دارو قبل از گرده افشانی

چنانچه از واکسن آلرژی استفاده نمی کنید و در مقابل، مصرف داروهای تجویز شده به تسکین علائم در شما کمک می کنند، توصیه می شود مصرف داروها را قبل از شروع گرده افشانی آغاز کنید.

نظافت منزل

گردگیری کردن منزل و تمیز کردن فرش ها می تواند از جمله اقدامات مهمی باشد، رفع آلودگی و کثیفی باقی مانده از فصل زمستان به پیشگیری از تشدید و تحریک علائم کمک می کند.

چطور حساسیت فصلی را از کرونا تشخیص دهیم؟

شاید این مسئله مهمی در این بازه زمانی باشد. با شروع فصل بهار که با آمدن یک ویروس همه گیر همراه شده است، این نگرانی را برای افرادی که هر ساله آلرژی را در فصل بهار تجربه می کنند ، به وجود می آید که ایا این علائم می تواند نشانه ای از ویروس کرونا باشد و یا همان آلرژی همیشگی است!

تشابه علائم این دو بیماری بسیار زیاد است اما تفاوت هایی دارد که با دقت در آن می توانید به نتیجه درست برسید. در آلرژی های هر ساله آبریزش بینی همراه با خارش گلو و اشک چشم ها مشاهده می شود که این موضوع در ویروس کرونا به این صورت است که آبریزش بینی از علائمی با درصد پایین است و به ندرت در افراد دیده شده و این ابریزش با جاری شدن اشک همراه نیست.

همچنین در افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند بدن درد و خستگی را احساس می کنند که شدت این موارد در آلرژی بسیار کمتر است.

کلام آخر

حساسیت فصلی امری است که افراد زیادی به خاطر بیماری های نقص ایمنی خود به آن دچار می شوند. در ابتدا از وجود آن نگران نباشید این یک بیماری است که قابل کنترل بوده و شما می توانید با دوری کردن از برخی موارد آلرژی زا شدت ان را کاهش دهید. توصیه می شود اگر علائم را در خود مشاهده نموده اید از استفاده خودسرانه دارو خودداری نمایید و با مراجعه به یک متخصص ایمونولوژی از قطعی بودن حساسیت و تشخیص عامل حساسیت زا اطمینان حاصل نمایید.