نشانی مطب

تهران،خیابان شریعتی،نرسیده به پل صدر،کوچه کسری،پلاک ۱۶۰۷/۱،واحد 1

شماره تماس

22008100 (021)

دکتر شهرام سیدی » آلرژی » التهاب چشمی چیست و چرا به وجود می آید؟
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

التهاب چشمی چیست و چرا به وجود می آید؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل حساسیت یا گرد و غبار دچار التهابات چشمی شوید و به راحتی و با گذشت مدت زمانی این التهابات بر طرف شود. اما در صورتی که این التهابات که با علائم مشخصی پایدار باشند، باید به پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید تا به عصب های بینایی و دیگر نقاط حساس چشم شما آسیبی وارد نکند.

التهاب چشم، همچنین به عنوان یووئیت چشم نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن چشم متورم، قرمز و دردناک می شود. التهاب در چشم می تواند هر بخشی از چشم از جمله عنبیه، یووه و شبکیه را درگیر کند. در برخی موارد، التهاب درمان نشده می تواند منجر به از دست دادن بینایی یا حتی نابینایی شود. در حال حاضر در این مقاله به علل، علائم و گزینه های درمانی التهاب چشم می پردازیم و قصد داریم در مورد این عارضه و چگونگی بروز آن و مطالب مرتبط با آن صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم تا با کسب دانش و آگاهی نگرانی تان در مورد این گونه بیماری ها بر طرف شود و با خون سردی کامل به درمان موثر اقدام کنید.

التهاب-چشمی

التهاب چشمی چیست؟

قرمزی یا التهاب ملتحمه چشم، نوعی عفونت پرده غشایی است که در زیر پلک ها و قسمتی از پرده چشم ایجاد می شود، علت بروز چنین عارضه ای ممکن است نفوذ ویروس یا باکتری ها به داخل چشم باشد و یا حتی ممکن است از حساسیت و آلرژی فصلی ایجاد شود. عفونت هایی که از این گونه ویروس و باکتری ها در چشم ایجاد می شود، احتمال دارد خطرناک باشند و باید برای جلوگیری از پیشرفت آن ها در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه و برای معالجه آن اقدام کنید. بر اساس مطالعات انجام شده به این نتیج دست یافته ایم که این عفونت ها و التهابات چشمی به سیستم بینایی فرد مبتلا، آسیب می زند.

بروز این التهاب موجب می شود رگ های چشمی بیش از پیش برجسته و قابل مشاهده شوند و کره ی چشم قرمز می شود. التهاب ملتحمه همان قرمزی کره چشم است، که در برخی از موارد باعث ترس و وحشت اطرافیان می شود.

علائم و نشانه های التهاب چشمی

بروز هر عارضه ای معمولاٌ با علائم و نشانه های همراه است که بر اساس آن ها می توانیم به بیماری پی ببریم، اما وقتی عارضه ای بدون علامت در بدن انسان ایجاد شود بسیار خطرناک تر از بیماری های دیگر می شود. زیرا با بروز علائم و تشخیص زودرس، درمان امکان پذیر است. اما علائمی که نشان می دهد فرد از التهاب چشمی رنج می برد عبارتند از:

  • قرمزی و خارش در هر دو چشم
  • اختلال در بینایی مانند: تاری دید و حساسیت به نور
  • ترشحات غیر عادی از چشم که در طول مدت استراحت و خوابیدن در گوشه چشم جمع می شوند.
  • در نهایت فرسودگی چشم از مهم ترین علائمی است که تا کنون گزارش شده است.
علائم-التهاب-چشم

عوامل تشدید التهابات چشمی

عواملی که التهابات چشمی را تشدید می کند به شرح زیر می باشند:

1. اختلالات خود ایمنی: بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس، پسوریازیس و … می توانند باعث یووئیت چشم شوند.

2. عفونت: عفونت های باکتریایی، ویروسی یا قارچی می توانند منجر به التهاب در چشم شوند. جای آن دارد که بگوییم انواع ویروس و باکتری های که در چشم فرد مبتلا وجود دارد ممکن است با تماس برقرار کردن چشم با سطح یا فرد دیگری منتقل شود و به صورت مسری در آیند این نوع باکتری ها از 7-14 روز می توانند فرد دیگری را آلوده کنند. به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا تا شروع روند درمانی خود از اطرافیان به ویژه کودکان کم و سن سال دور بمانند و هیچ گونه تماس فیزیکی با ان ها برقرار نکنند.

3. تروما: صدمات یا جراحی های چشم می تواند منجر به التهاب شود.

4. قرار گرفتن در معرض سموم: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، پرتودرمانی یا برخی داروها می تواند باعث یووئیت شود.

5. آلرژی: آلرژی به محرک های محیطی یا تماس با موادی مانند آرایش یا لنزهای تماسی می تواند باعث یووئیت شود.

6. بیماری ایدز یا هر بیماری که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قرمزی چشم و التهاب آن یک حساسیت تحریک کننده هستند که که در اکثر مواقع ممکن است به بینایی فرد آسیبی جدی وارد نکند اما از آن جایی که این بیماری قابل سرایت است و با پایداری علائم مذکور باید به یک پزشک متخصص آلرژی که در این حوزه متبحر و با تجربه است مراجعه کرد تا طبق علائم و تشخیص، روند درمانی آغاز شود.

غربالگری و تشخیص التهاب چشمی

برای تشخیص هر گونه بیماری ابتدا باید تحت یک معاینه فیزیکی قرار بگیرید و پزشک بر اساس مشاهدات و تجربیات خود آزمایش ها مربوطه را تجویز کند و با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایش ها تشخیص دقیق صورت بگیرد. معمولاٌ پزشک از جهت مجاری اشکی چشم را بررسی می کند و در صورت انسداد این مجاری اقدام به درمان این عارضه می کند. اگر علائم التهاب در چشم را تجربه می کنید، چشم پزشک شما احتمالا یک معاینه جامع چشم را برای تعیین علت اصلی التهاب انجام می دهد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست حدت بینایی برای ارزیابی بینایی شما
  • یک معاینه چشم گشاد شده برای بررسی داخل چشم شما
  • آنژیوگرافی فلورسین یا توموگرافی انسجام نوری (OCT) برای ارائه تصاویر دقیق از رگ های خونی در چشم شما
  • آزمایش خون برای بررسی شرایط یا عفونت های خود ایمنی زمینه ای

بر اساس نتایج این آزمایشات، چشم پزشک شما قادر خواهد بود علت التهاب را تعیین کرده و یک برنامه درمانی مناسب را تهیه کند.

درمان بیماری های آلرژی چشمی چگونه ممکن است؟

التهابات چشمی هم نوعی بیماری آلرژی محسوب می شوند که در ادامه در خصوص راه کار درمان آلرژی چشمی بیشتر برای تان توضیح می دهیم. اگر التهاب چشم در اثر عفونت باکتریایی شکل گرفته باشد می توان با تجویز و دریافت قطره های آنتی بیوتیکی آن را درمان کرد. اما در صورت وجود حساسیت و آلرژی در التهاب چشمی، برای درمان باید از قطره های مانند: آنتی هیستامین ، ضد اختقان، کورتون، کمک گرفت.

درمان التهاب چشم به علت اصلی و شدت التهاب بستگی دارد. در برخی موارد، التهاب ممکن است خود به خود بدون درمان برطرف شود. با این حال، اگر علائم یووئیت چشم را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. گزینه های درمانی رایج برای التهاب چشم عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی: داروهای ضد التهابی تجویزی یا بدون نسخه، مانند کورتیکواستروئیدها، ممکن است برای کاهش یووئیت استفاده شوند.
  • آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی: اگر التهاب ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی تجویز شوند.
  • داروهای تعدیل کننده ایمنی: در مواردی که التهاب ناشی از یک اختلال خود ایمنی باشد، داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند ممکن است برای کاهش التهاب تجویز شوند.
  • جراحی: در برخی موارد، التهاب ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد، مانند برداشتن ژل زجاجیه یا کاشت یک لنز جدید.

چگونه باید از بروز التهاب چشمی پیشگیری کرد؟

درمان التهاب چشمی

در حالی که برخی از موارد التهابات چشم اجتناب ناپذیر است، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. این شامل:

1. رعایت بهداشت: دست های خود را مرتب بشویید، از دست زدن به چشم خودداری کنید و لنزهای تماسی یا عینک را ضدعفونی کنید.

  • در صورت آلوده بودن دستهای تان هیچ گونه تماسی با چشم هایتان نداشته باشید.
  • به صورت مکرر دست و صورت خود را با مواد شوینده معتبر و مورد تایید پزشک بشوئید.
  • از لوازم شخصی دیگری استفاده نکنید.
  • از لنز های چشمی مورد تایید پزشک استفاده کنید و حتی برای نصب آن ها هم از پزشک کمک بگیرید، این لنز ها را از مراکز معتبر فروش خریداری کنید.
  • با فرد مبتلا به عفونت چشمی ارتباطی نداشته باشید.

2. محافظت از چشمان خود: هنگام درگیر شدن در فعالیت هایی که ممکن است خطر آسیب چشم را به همراه داشته باشد، مانند ورزش یا کارهای ساختمانی، از عینک محافظ استفاده کنید.

3. مدیریت بیماری های زمینه ای: اگر یک اختلال خود ایمنی زمینه ای دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای مدیریت این بیماری و جلوگیری از التهاب همکاری کنید.

4. اجتناب از محرک های محیطی: اگر مستعد ابتلا به آلرژی های چشمی هستید، اقداماتی را انجام دهید تا از محرک هایی مانند گرده، گرد و غبار یا دود اجتناب کنید.

5. انجام معاینات منظم چشم: معاینات منظم چشم می تواند به تشخیص زودهنگام التهاب چشم کمک کند و به درمان سریع و به طور بالقوه کاهش خطر از دست دادن بینایی کمک کند.

کلام آخر

در پایان باید گفت می توانید با رعایت نکات بهداشتی مذکور از بروز 80-90 درصد  بیماری های این چنینی پیشگیری کنید. برای درمان التهاب چشمی از متخصصین زبده و کار آمد کمک بگیرید تا با انتخابی صحیح بتوانید از بروز هر گونه عوارض نا گواری جلوگیری کنید. التهاب چشم می تواند یک بیماری جدی باشد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. درک علل بالقوه، علائم و گزینه های درمانی التهاب می تواند به شما کمک کند تا اقداماتی را برای محافظت از سلامت چشم خود انجام دهید. اگر علائم یووئیت چشمی را تجربه می کنید، از یک متخصص مراقبت های چشمی مراقبت کنید.

 

دکتر شهرام سیدی

دکتر شهرام سیدی

متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

دکتر سیدی دکترای پزشکی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترای تخصصی ایمونولوژی را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ نمودند. ایشان عضو مرکز تحقیقات RCGLD دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استادیار و هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،هیات علمی گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، موسس و بنیان گذار اولین کلینیک آلرژی در استان آذربایجان غربی ارومیه، موسس کلینیک آلرژی بیمارستان فرهنگیان شهید باهنر نیاوران و محقق و عضو مرکز تحقیقات NRITLD بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هستند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی
0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *