خارش پوست

خارش پوست، احساس ناخوشایندی است که شما باید مدام پوست خود را بخارانید. خارش می تواند با خشک شدن پوست شدت بگیرد. این عارضه عمدتا در افراد مسن دیده می شود که پوست به مرور و با بالا رفتن سن خشک می شود.

بسته به علت خارش پوست، ممکن است پوست حالت قرمز و زبری پیدا کند. تکرار خارش می تواند باعث ضخیم شدن پوست ناحیه درگیر شود که در چنین شرایطی، احتمال بروز عفونت نیز بیشتر خواهد بود.

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای تسکین خارش خواهند بود. به عنوان مثال، سعی می کنند پوست خود را مرطوب نگه دارند، از پاک کننده های ملایم استفاده کنند و دوش آب ولرم بگیرند. درمان های طولانی مدت، نیازمند شناسایی  علت بروز خارش می باشد که معمولا شامل استفاده از لوسیون، مرطوب نگه داشتن با پانسمان های مخصوص و داروهای خوراکی ضد خارش می باشد.

علائم و نشانه های خارش پوست

ممکن است شما با خارش یک یا چند ناحیه از پوست تان روبرو شوید. خارش پوست می تواند بدون هیچ گونه تغییر قابل مشاهده ای در پوست اتفاق بیفتد و یا این که با علائم زیر همراه باشد:

• قرمزی
  • تاول
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
  • فلسی شدن پوست

گاهی ممکن است خارش ادامه پیدا کند و برای فرد آزار دهنده شود. هر چه پوست را بیشتر بخارانید، احساس خارش بیشتر می شود و پوست حساس تر خواهد شد.

چه زمانی برای خارش پوست باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم زیر، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه شود:

• ادامه دار شدن علائم بیش از دو هفته و عدم بهبود علائم علی رغم دنبال کردن اقدامات درمانی
  • مختل شدن انجام کارهای روزانه و حتی خواب
  • درگیری تمام قسمت های بدن
  • بروز سایر علائم از قبیل خستگی شدید، کاهش وزن، تغییر در عادات روده ای، تکرر ادرار، تب و قرمز شدن پوست

در صورت ادامه دار شدن علائم حتما باید به پزشک مراجعه شود تا هر گونه بیماری پوستی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

علت خارش پوست

برخی علل خارش پوست عبارتند از:

• شرایط پوستی. بسیاری از شرایط پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، اسکارها، کهیر و سوختگی ها می توانند با خارش پوست همراه باشند.
  • بیماری های داخلی. خارش پوست می تواند نشانه ای باشد از یک بیماری. مشکلاتی از قبیل بیماری کبدی، مشکلات کلیوی، آنمی و کمبود آهن، مشکلات تیروئیدی
  • اختلالات عصبی. مانند ام اس، دیابت
  • واکنش های آلرژیک. برخی مواد شیمیایی و صابون ها می توانند باعث تحریک و خارش پوست شوند. واکنش به برخی داروها نیز می تواند با خارش پوست همراه باشد.
  • بارداری. گاهی ممکن است خانم ها در دوران بارداری، با خارش پوست روبرو شوند.

خارش پوست چه عوارضی را می تواند به همراه داشته باشد؟

در صورتی که خارش پوست بیشتر از شش هفته ادامه پیدا کند می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد. به عنوان مثال، می تواند نظم خواب را به هم بزند، یا منجر به بروز افسردگی و اضطراب شود. علاوه بر این، طولانی شدن خارش می تواند باعث تشدید خارش و بروز التهاب و عفونت در پوست شود.

تشخیص خارش پوست

معمولا در تشخیص خارش پوست، پزشک به معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی بیمار می پردازد. در صورتی که پزشک احتمال دهد که شرایط پزشکی، علت بروز خارش پوست است، تست های زیر تجویز خواهد شد:

• آزمایش خون. که هر گونه مشکل در داخل بدن را نشان می دهد.
  • تست تیروئید، کبد و کلیه. جهت بررسی کم کاری و پرکاری تیروئید که می تواند منجر به بروز خارش پوست شود.
  • تست اشعه ایکس از قفسه سینه. این تست می تواند بزرگ شدن غدد لنفاوی را نشان دهد.
دکتر شهرام سیدی متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی هستند، وی با انتخاب بهترین روش ها، درمان های پوستی و آلرژیک را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه به دکتر سیدی با شماره 02122008100 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان خارش پوست

هدف از درمان خارش پوست، شناسایی علت و رفع آن می باشد. در صورتی که درمان های خانگی کمکی به رفع خارش نکرد، درمان های دارویی یا سایر روش ها در نظر گرفته خواهد شد. درمان هایی از قبیل:

• کرم ها و پمادهای کورتونی. توصیه می شود این قبیل کرم ها بر روی پوست ناحیه درگیر زده شوند. مرطوب بودن پوست باعث می شود دارو جذب پوست شود و از شدت خارش نیز کاسته شود.
  • سایر کرم ها و پمادها. تاکرولیموس و پیمکرولیموس از دیگر پمادهایی هستند که از سوی پزشک تجویز می شوند.
  • داروهای خوراکی. داروهای ضد افسردگی که با عنوان مهار کننده انتخابی سروتونین نیز شناخته می شوند، می توانند به تسکین خارش کمک کنند.
  • نور درمانی. در این روش، پوست در معرض نوع مشخیص نور قرار می گیرد. چند جلسه درمان می تواند به بهبود وضعیت خارش کمک کند.

برای تسکین موقتی خارش پوست می توان روش های زیر را به کار گرفت:

• دوری از آن چه که فکر می کنید باعث خارش پوست می شود.
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • استفاده از کرم ها و لوسیون هایی که پوست را نرم می کنند
  • خودداری از خاراندن پوست تا حد امکان
  • استحمام با آب ولرم
  • دور کردن استرس از خود
  • استفاده از مرطوب کننده هوا در فضای منزل یا محیط کار
  • پوشیدن لباس های سبک

نتیجه گیری

خارش پوست عارضه ای است که می تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص قطعی علت بروز خارش در پوست کار به نسبت سختی است. چرا که بسیاری از شرایط می توانند با خارش پوست همراه باشند.

مساله نگران کننده در خصوص خارش پوست این است که زمانی که شما به طور مرتب پوست خود را می خارانید، پوست بیشتر از هر زمان دیگری حساس می شود و احتمال بروز عفونت بیشتر خواهد بود.  به همین خاطر، توصیه می شود در چنین شرایطی، تا حد امکان از خاراندن پوست خود خودداری کرده و پوست را مرطوب نگه دارید. چرا که خشک شدن پوست یکی از دلایل اصلی خارش می باشد.

در صورت ادامه دار شدن علائم بیش از دو هفته، حتما به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است خارش به دلیل وجود بیماری داخلی باشد که حتما باید بررسی و درمان شود.