دکتر شهرام سیدی » آلرژی » انواع آلرژی یا حساسیت

انواع آلرژی یا حساسیت

آلرژی ها انواع مختلفی دارند و از علت های مختلفی هم نشات می‌گیرند. متناسب با نوع آلرژی علائم ایجاد کننده‌ آن هم متفاوت هستندد آلرژی ها و انواع مواد آلرژی زا در افراد مختلف متفاوت است، بدین معنا که ممکن است یک ماده آلرژی زا در افرادی حساسیت های شدیدی ظاهر کند در کسان دیگر همان ماده آلرژی کمتری را برای افراد ایجاد کند. در ادامه انواع آلرژی را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : آلرژی به مجموعه واکنش هایی گفته می شود که نسبت به یک ماده غذایی یا یک ماده در طبیعت به وجود می آید. به موادی که موجب بروز حساسیت و واکنش می شود مواد آلرژن گفته می شود. روشهای درمان آلرژی را مطالعه کنید.

انواع آلرژی

انواع-آلرژی

واقعیتی که وجود دارد این است که نوع آلرژی بسته به اینکه کدام ماده منجر به حساسیت‌‌ها و واکنش‌ها شده است تعیین می شود. انواع آلرژی عبارتند از :

آلرژی تنفسی

از جمله آلرژی هایی که در برخی از افراد دیده می شود آسم است. آسم نام دیگر حساسیت های تنفسی است که افراد در این نوع از آلرژی علائم و نشانگان خاصی را تجربه می کند. شایع ترین علائم این نوع آلرژی می توان به خس خس کردن گلو، سرفه کردن های غیر طبیعی، دشواری در عمل تنفس و نیز محدودیت های فعالیت های مختلف، اشاره کرد. افراد فعالیت های تحرکی مثل دویدن را نمی توانند انجام دهند زیرا در صورتی که این آلرژی شدید باشد می تواند مشکلات جدی را برای افراد ایجاد کند.

این آلرژی می تواند از بدو تولد با افراد همراه باشد یا اینکه در طول زندگی در صورتی که با مشکلات ریوی مواجه شود این آلرژی برای فرد ایجاد شود.

کهیر

کهیر زدن از جمله آلرژی هایی است که ناشی از :

• خوراکی هایی خاص مثل گوجه فرنگی، تخم مرغ، شیر، یا شکلات باشد
  • داروهایی از جمله انواع مسکن ها و ارام بخش ها باشد
  • در مواردی نیز مشاهده شده است کسانی که در اثر بیماری های مختلف دچار عفونت های بدنی شده اند به این نوع از آلرژی یعنی کهیر مبتلا شده اند.

کهیر در واقع همچون آلرژی های دیگر علائمی با خود به همراه دارد. این علائم از این قرار است که پوست سرخی خاصی پیدا می کند و محل تورم و التهاباتی که روی پوست ایجاد می شود موجب خارش و تحریک می شود.

این التهابات در اندازه های مختلف قابل رویت است. در افرادی این کهیر ها بسیار بزرگ است. ( مثلا اندازه یک کف دست) در افراد دیگر کهیر ها بسیار کوچک می باشند.

آلرژی های غذایی

بسیاری از مواد غذایی هستند که موجب می شوند افراد واکنش های جسمی خاصی از خود بروز دهند.

مواد غذایی آلرژی زا:

شیر، تخم مرغ، ماهی، آجیل، خربزه، شکلات و غیره

در صورتی که برخی از افراد از این مواد غذایی استفاده کنند بدلیل اینکه سیستم دفاعی بدنی آنها بسیار حساسیت بالایی دارد از این رو علائم و نشانه هایی از خود بروز می دهند. این نشانه ها از جمله:

• درد هایی در نواحی شکم
  • ایجاد شدن التهاباتی روی بخش های مختلف بدنی
  • نفخ کردن
  • در مواردی نیز افراد به دلیل اینکه آلرژی شدیدی داشتند تا حد بیحالی و غش کردن می روند.

آلرژی تب یونجه

این نوع از آلرژی در بسیاری از افراد در طیف های سنی مختلفی بروز و ظهور دارد. در واقع این نوع الرژی را در هر سنی می توانید داشته باشید.

علائم آلرژی تب یونجه:

1. عطسه کردن زیاد
  2. آبریزش از بینی
  3. مهم ترین علامت نیز می توان به افزایش ترشحات بینی و نیز انتقال این ترشحات به گلوی افراد اشاره کرد.

در آلرژی تب یونجه علل مختلفی دخیل هستند: گرده هایی که از درختانی همچون سرو، راش در فصول خاصی ایجاد می شود و نیز گرده های گل های مختلف بهاری نیز موجب بروز این مشکل می شود.

روش های درمانی انواع آلرژی ها

روش درمانی هر نوع از آلرژی ها بسته به این که کدام نوع از ماده موجب شده است که آلرژی ایجاد شود و چه علائمی دارد فرق می کند. بنابراین باید با پزشکی متخصص از آلرژی و علائمی که دارید صحبت کنید تا روش درمانی برای شما تعیین شود:

• برای مثال افرادی که نسبت به مواد غذایی خاصی واکنش های آلرژیک نشان می دهند توصیه پزشکان این است که در صورتی که از منشا واکنش ها آگاه هستند می توانند مصرف آن را متوقف کنند تا واکنش ها کاهش داشته باشد. مثل واکنش هایی که نسبت به مواد غذایی آلرژی زا وجود دارد.

در مواردی نیز پزشکان از یکسری قرص ها مثل آنتی هیستامین ها کمک می گیرند. این راه حل در مواردی بکار گرفته می شود که مثلا آلرژی کهیر باشد.

در بسیاری از مواردی که آلرژی ها نسبت به مواد خاصی باشد باید آن ماده خاص حذف شود. برای مثال در صوتی که افراد به گرده گل و درختان حساس باشند باید کمتر در محل هایی که گیاهان وجود دارند بروند.

دکتر شهرام سیدی متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی هستند، وی با انتخاب بهترین روش ها، درمان های پوستی و آلرژیک را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه به دکتر سیدی با شماره 02122008100 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

یک نکته مهم در خصوص تشخیص انواع آلرژی ها

نکته ای که وجود دارد این است که در تمامی موارد اینگونه نیست که منشا آلرژی مشخص باشد. بنابراین پزشکان در طی مصاحبتی که با مراجعه کننده دارند در صدد هستند که به طور احتمالی عاملی را در ایجاد آلرژی تعیین کنند بعد از مراجعه کننده می خواهند آن ماده را در طول دو هفته مورد استفاده قرار ندهند یا از آن عامل فاصله بگیرند. در این صورت اگر نشانه های آلرژی کاهش یافت در آن صورت می فهمند که منشا و علت اصلی آلرژی چه بوده است.

نتیجه گیری

در پایان این مقاله توصیه ای که داریم این است که حتما در صورتی که با علائمی مشابه به انواع آلرژی ها مواجه شدید حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید زیرا که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدایی بروز مشکلات آلرژیک می توانید به راحتی به حل مشکلات خود بپردازید. در صورتی که این زمان افزایش داشته باشد و روند درمان یا کنترل به تعویق بیفتد ممکن است در مراحل پیچیده تر درمان دشوارتر باشد.