دکتر شهرام سیدی » آلرژی » انواع آلرژی یا حساسیت

انواع آلرژی یا حساسیت

آلرژی ها و حساسیت ها مسائل رایج سلامتی هستند که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. آنها زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی به موادی واکنش نشان می دهد که معمولاً برای اکثر افراد بی ضرر هستند. این مواد که به عنوان آلرژن شناخته می شوند، می توانند طیف وسیعی از علائم، از ناراحتی خفیف تا واکنش های شدید و تهدید کننده زندگی را ایجاد کنند. در حالی که آلرژی ها و حساسیت ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما یکسان نیستند. آلرژی شامل یک پاسخ ایمنی است، در حالی که حساسیت ها ممکن است سیستم ایمنی را درگیر نکنند و به انواع مختلفی از واکنش ها منجر شوند.

آلرژی ها انواع مختلفی دارند و از علت های مختلفی هم نشات می‌گیرند. متناسب با نوع آلرژی علائم ایجاد کننده‌ آن هم متفاوت هستندد آلرژی ها و انواع مواد آلرژی زا در افراد مختلف متفاوت است، بدین معنا که ممکن است یک ماده آلرژی زا در افرادی حساسیت های شدیدی ظاهر کند در کسان دیگر همان ماده آلرژی کمتری را برای افراد ایجاد کند. در ادامه انواع آلرژی را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : آلرژی به مجموعه واکنش هایی گفته می شود که نسبت به یک ماده غذایی یا یک ماده در طبیعت به وجود می آید. به موادی که موجب بروز حساسیت و واکنش می شود مواد آلرژن گفته می شود. روشهای درمان آلرژی را مطالعه کنید.

انواع آلرژی و حساسیت

انواع-آلرژی

واقعیتی که وجود دارد این است که نوع آلرژی بسته به اینکه کدام ماده منجر به حساسیت‌‌ها و واکنش‌ها شده است تعیین می شود. انواع آلرژی عبارتند از :

1. آلرژی غذایی:

آلرژی غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به اشتباه پروتئین های خاصی را در غذا مضر تشخیص دهد که منجر به واکنش آلرژیک می شود. آلرژن های غذایی رایج عبارتند از:

آلرژی به بادام زمینی و آجیل درختی: اینها از شایع ترین و بالقوه شدیدترین آلرژی های غذایی هستند. واکنش ها می تواند از کهیر خفیف تا آنافیلاکسی، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، متغیر باشد.
شیر: آلرژی به شیر به ویژه در کودکان شایع است، اگرچه بسیاری از آنها در بزرگسالی بیشتر از آن رشد می کنند. علائم می تواند شامل کهیر، درد معده و در موارد شدید، آنافیلاکسی باشد.
تخم مرغ: مانند شیر، آلرژی به تخم مرغ در کودکان شایع است و می تواند باعث واکنش های پوستی، مشکلات تنفسی و مشکلات گوارشی شود.
صدف و ماهی: این آلرژی ها اغلب در بزرگسالی ایجاد می شوند و می توانند باعث واکنش های شدید از جمله آنافیلاکسی شوند.
گندم و سویا: این آلرژی ها در کودکان نیز شایع است و می تواند منجر به مشکلات گوارشی، واکنش های پوستی و مشکلات تنفسی شود.

2. آلرژی های محیطی:

آلرژی های محیطی که به عنوان تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز شناخته می شوند، توسط مواد موجود در محیط ایجاد می شوند. آلرژن های رایج عبارتند از:

گرده: یکی از رایج ترین محرک های آلرژی فصلی، گرده درختان و علف های هرز است که می تواند علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم ایجاد کند.
کنه های گرد و غبار: این حشرات ریز در گرد و غبار خانگی زندگی می کنند و می توانند واکنش های آلرژیک را در برخی افراد ایجاد کنند که منجر به علائمی مانند عطسه، سرفه و مشکل در تنفس می شود.
 کپک:  هاگ های کپک موجود در هوا می توانند باعث واکنش های آلرژیک، به ویژه در محیط های مرطوب یا مرطوب شوند. علائم ممکن است شامل سرفه، خس خس سینه و خارش چشم باشد.
 شوره حیوانات خانگی: شوره های موجود در پوست، بزاق و ادرار حیوانات خانگی می تواند باعث واکنش های آلرژیک، به ویژه در افراد مبتلا به آسم یا مشکلات تنفسی شود.
 نیش حشرات:  نیش زنبورهاو سایر حشرات می تواند باعث واکنش های آلرژیک از تورم خفیف تا آنافیلاکسی شدید شود.

3. آلرژی دارویی:

آلرژی دارویی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به یک دارو واکنش نشان دهد. آلرژن های دارویی رایج عبارتند از:

پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک ها:  اینها از شایع ترین علل آلرژی دارویی هستند که منجر به علائمی مانند کهیر، تورم و در موارد شدید آنافیلاکسی می شوند.
آسپرین و NSAID ها: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کنند که منجر به علائمی مانند کهیر، تورم و مشکلات تنفسی می شود.
داروهای شیمی درمانی: برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به داروهای شیمی درمانی ایجاد کنند که می تواند باعث ایجاد علائمی از واکنش های خفیف پوستی تا مشکلات تنفسی شدید شود.
عوامل بیهوشی: برخی از داروهای بیهوشی که در حین جراحی استفاده می شوند می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند که منجر به علائمی مانند راش، تورم و در موارد نادر آنافیلاکسی شوند.

4. آلرژی پوستی:

آلرژی های پوستی که به عنوان درماتیت تماسی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که پوست با یک ماده حساسیت زا تماس پیدا می کند. محرک های رایج عبارتند از:

پیچک سمی، بلوط و سماق: این گیاهان حاوی روغنی به نام اوروشیول هستند که می تواند باعث واکنش آلرژیک پوستی شود که با قرمزی، خارش و تاول مشخص می شود.

نیکل: فلز رایجی که در جواهرات، ساعت ها و سایر اقلام یافت می شود، نیکل می تواند باعث واکنش آلرژیک پوستی در افراد حساس شود.
لاتکس: حساسیت به لاتکس می تواند باعث واکنش های پوستی، علائم تنفسی و در موارد شدید آنافیلاکسی شود. افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس باید از محصولات حاوی لاتکس مانند دستکش و بادکنک اجتناب کنند.
عطرها و مواد نگهدارنده: بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی حاوی عطرها و مواد نگهدارنده هستند که می توانند باعث واکنش های آلرژیک پوستی و قرمزی، خارش و تورم شوند.

5. حساسیت های غذایی:

حساسیت های غذایی، بر خلاف آلرژی های غذایی، سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. در عوض، زمانی که بدن در هضم یا متابولیسم برخی غذاها مشکل داشته باشد، رخ می دهد. حساسیت های غذایی رایج عبارتند از:

عدم تحمل لاکتوز: ناشی از کمبود آنزیم لاکتاز، عدم تحمل لاکتوز منجر به علائم گوارشی مانند نفخ، گاز و اسهال پس از مصرف لبنیات می شود.
 حساسیت به گلوتن:  حساسیت به گلوتن غیر سلیاک (NCGS) باعث می شود

علائمی شبیه بیماری سلیاک مانند نفخ، خستگی و سردرد است، اما بدون پاسخ خود ایمنی که مشخصه بیماری سلیاک است.
حساسیت به سولفیت: سولفیت ها مواد نگهدارنده ای هستند که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها به ویژه شراب یافت می شوند. حساسیت به سولفیت می تواند علائمی مانند سردرد، کهیر و مشکلات تنفسی ایجاد کند.
افزودنی های غذایی: برخی از افراد به برخی از افزودنی های غذایی مانند MSG (مونوسدیم گلوتامات) و رنگ های مصنوعی حساس هستند که منجر به علائمی مانند سردرد، حالت تهوع و ناراحتی گوارشی می شود.

6. حساسیت های شیمیایی:

حساسیت های شیمیایی که به عنوان حساسیت شیمیایی چندگانه (MCS) نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که فرد به سطوح پایین مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره واکنش نشان دهد. محرک های رایج عبارتند از:

محصولات پاک کننده: بسیاری از محصولات پاک کننده حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند باعث علائم تنفسی، سردرد و واکنش های پوستی در افراد حساس شوند.
عطرها و عطرها: برخی از افراد به مواد شیمیایی موجود در عطرها، خوشبو کننده های هوا و سایر محصولات معطر حساس هستند که منجر به علائمی مانند سردرد، سرگیجه و مشکلات تنفسی می شود.
 آفت کش ها:  قرار گرفتن در معرض آفت کش ها می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند در برخی افراد شود، از جمله علائم تنفسی، واکنش های پوستی و سردرد.
رنگ ها و حلال ها: مواد شیمیایی موجود در رنگ ها، حلال ها و سایر محصولات خانگی می توانند علائمی مانند سردرد، سرگیجه و مشکلات تنفسی را در افراد حساس ایجاد کنند.

7. آلرژی های مرتبط با آسم:

آسم و آلرژی اغلب دست به دست هم می دهند و برخی آلرژن ها باعث ایجاد علائم آسم می شوند. آلرژی های شایع مرتبط با آسم عبارتند از:

کنه های گرد و غبار: کنه های گرد و غبار یک محرک رایج برای آسم هستند که منجر به علائمی مانند خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس می شوند.
گرده: گرده درختان، علف ها و علف های هرز می تواند علائم آسم را در افراد مبتلا به آلرژی گرده ایجاد کند.
 شوره حیوانات خانگی: پروتئین موجود در پوست حیوانات خانگی می تواند علائم آسم را به خصوص در افرادی که مشکلات تنفسی دارند، ایجاد کند.
 کپک:  هاگ های کپک موجود در هوا می توانند علائم آسم را بدتر کنند، به ویژه در محیط های مرطوب یا مرطوب.

8. آلرژی فصلی:

آلرژی فصلی که به عنوان تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که آلرژن ها در زمان های خاصی از سال شیوع بیشتری داشته باشند. محرک های رایج عبارتند از:

آلرژی بهاری: گرده درخت یک محرک رایج برای آلرژی بهاری است که منجر به علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم می شود.
آلرژی تابستانی: گرده علف یک محرک رایج برای آلرژی تابستان است که منجر به علائمی مشابه آلرژی بهاری می شود.
آلرژی پاییزی: گرده علف های هرز، به ویژه ابروسیا، یک محرک رایج برای آلرژی پاییزی است که منجر به علائمی مانند احتقان بینی، عطسه، و خارش چشم می شود.
 آلرژی های زمستانی:  آلرژن های داخلی مانند کنه های گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی می توانند آلرژی های زمستانی را تحریک کنند و منجر به علائمی مانند سرفه، عطسه و خارش چشم شوند.

روش های درمانی انواع آلرژی ها

روش درمانی هر نوع از آلرژی ها بسته به این که کدام نوع از ماده موجب شده است که آلرژی ایجاد شود و چه علائمی دارد فرق می کند. بنابراین باید با پزشکی متخصص از آلرژی و علائمی که دارید صحبت کنید تا روش درمانی برای شما تعیین شود:

• برای مثال افرادی که نسبت به مواد غذایی خاصی واکنش های آلرژیک نشان می دهند توصیه پزشکان این است که در صورتی که از منشا واکنش ها آگاه هستند می توانند مصرف آن را متوقف کنند تا واکنش ها کاهش داشته باشد. مثل واکنش هایی که نسبت به مواد غذایی آلرژی زا وجود دارد.

در مواردی نیز پزشکان از یکسری قرص ها مثل آنتی هیستامین ها کمک می گیرند. این راه حل در مواردی بکار گرفته می شود که مثلا آلرژی کهیر باشد.

در بسیاری از مواردی که آلرژی ها نسبت به مواد خاصی باشد باید آن ماده خاص حذف شود. برای مثال در صوتی که افراد به گرده گل و درختان حساس باشند باید کمتر در محل هایی که گیاهان وجود دارند بروند.

یک نکته مهم در خصوص تشخیص انواع آلرژی ها

نکته ای که وجود دارد این است که در تمامی موارد اینگونه نیست که منشا آلرژی مشخص باشد. بنابراین پزشکان در طی مصاحبتی که با مراجعه کننده دارند در صدد هستند که به طور احتمالی عاملی را در ایجاد آلرژی تعیین کنند بعد از مراجعه کننده می خواهند آن ماده را در طول دو هفته مورد استفاده قرار ندهند یا از آن عامل فاصله بگیرند. در این صورت اگر نشانه های آلرژی کاهش یافت در آن صورت می فهمند که منشا و علت اصلی آلرژی چه بوده است.

نتیجه گیری

آلرژی ها و حساسیت ها به اشکال مختلفی بروز می کنند که هر کدام محرک ها و علائم منحصر به فرد خود را دارند. درک نوع آلرژی یا حساسیت شما برای مدیریت علائم و اجتناب از محرک ها بسیار مهم است. در پایان این مقاله توصیه ای که داریم این است که حتما در صورتی که با علائمی مشابه به انواع آلرژی ها مواجه شدید حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید زیرا که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدایی بروز مشکلات آلرژیک می توانید به راحتی به حل مشکلات خود بپردازید. در صورتی که این زمان افزایش داشته باشد و روند درمان یا کنترل به تعویق بیفتد ممکن است در مراحل پیچیده تر درمان دشوارتر باشد.