دکتر شهرام سیدی » آلرژی » هر آنچه در مورد کرونا باید بدانید؟

هر آنچه در مورد کرونا باید بدانید؟

کرونا این بیماری تازه شناخته شده که امروزه جان صدها نفر در جهان را گرفته ، شاید به ظاهر ویروسی کم خطر معرفی شده است اما با گسترش آن و همه گیر شدنش ، موج نگرانی را در بین مردم دنیا به وجود آورده که کشورهای درگیر عمدتا قرنطینه کلی را برای کاهش دادن تلفات انتخاب نموده اند. حال شما در مورد این بیماری چه میزان اطلاعات دارید ؟ شاید شنیده باشید این بیماری ارتباط مستقیم با سیستم ایمنی بدن دارد و آن را تحت شعاع قرار می دهد. در ادامه دکتر شهرام سیدی متخصص ایمونولوژی در مورد این ویروس تازه شناخته شده بیشتر توضیح خواهند دارد.

تفاوت کرونا ، آنفولانزا و آلرژی فصلی

در این بازه زمانی که با شروع فصل بهار ، افراد زیادی درگیر علائم آلرژی فصلی هستند این موضوع مطرح می شود که چگونه می توان آن را از ویروس کرونا تشخیص داد و تا چه حد جای نگرانی وجود دارد و یا چطور می توانیم بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید ، انفولانزا و آلرژی فصلی را از هم تشخیص دهیم. باید گفت گرچه علائم آن ها بسیار به هم شبیه هستند اما پزشکان معتقدند راه هایی برای تمایز آن ها وجود دارد .

در آنفولانزا که شایع ترین مورد از این سه بیماری است ، علائم اصلی شامل تب ، سردرد و بدن درد است اما در کوید 19 همان بیماری ناشی از کرونا ، شروع علائم ناگهانی و سریع تر می باشد و معمولا تب بالاتری دارد . علائم طولانی تر است و ممکن است چند هفته به طول انجامد. از علائم برجسته آن سرفه خشک و تنفس کوتاه و یا تنگی نفس است.

اما در آلرژی فصلی تب وجود ندارد و علائم اصلی آن عطسه و خارش بینی و چشم است و عموما فرد بیمار این شرایط را سال های قبل نیز تجربه کرده است .

دکتر شهرام سیدی متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی هستند، وی با انتخاب بهترین روش ها، درمان های پوستی و آلرژیک را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه به دکتر سیدی با شماره 02122008100 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

باورهای غلط در مورد کرونا

در مورد کوید 19 و یا همان ویروس کرونای جدید چند باور غلط وجود دارد که باید درست آن را بدانیم :

1- بسیاری بر این تصوراند که با هوای گرم و مرطوب ویروس کمتر منتقل می شود. در صورتی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که شرایط ، دال بر این است که این ویروس در هر نوع هوایی قابلیت سرایت دارد .

2- بعضی از افراد تصور می کنند که سرما و برف می تواند ویروس کرونا را کشته و از بین ببرد . اما هیچ یافته ای که نشان دهد سرما می تواند این کار را انجام دهد ، وجود ندارد.

3- به گمان برخی حمام آب گرم و یا دراز کشیدن در وان آب داغ می تواند از بیماری ناشی از کرونا جلوگیری نماید ، که کاملا اشتباه است. این کار هیچ اثری در پیشگری از بیماری ندارد .

4- عده ای به اشتباه فکر می کنند که کرونا ویروس جدید می تواند از طریق حشرات مانند پشه منتقل گردد. تاکنون هیچ شاهدی بر انتقال ویروس کرونا از این طریق دیده نشده است .

5- دستگاه هایی که با هوای گرم دست ها را خشک می کنند اثری در حذف و کشتن ویروس ندارند .

6- از لامپ های UV نباید برای استرلیزه کردن دست و یا سایر نقاط پوست استفاده نمود .

7- اگر ویروس وارد بدن شده باشد ، زدن اسپری الکل و و زدن سایر ضدعفونی کننده ها به بدن ، هیچ تاثیری بر روی بیماری نخواهد داشت .

8- تا کنون مدارکی از اینکه ویروس از طریق حیوانات خانگی وارد انسان شود وجود ندارد . شاید این موضوع دغدغه همه افرادی که حیوانات خانگی دارند بوده است و شاید این باعث نگرانی آن ها شده باشد ، اما فعلا گزارشی از این موضوع ارائه نشده است .

9- واکسن کلون مکوک و یا واکسن آنفولانزا هیچ مصونیتی علیه کرونا ویروس جدید ایجاد نمی کند .

10- شست و شوی مدام بینی با آب نمک و یا سرم شستشو نمی تواند از ایجاد عفونت کرونا ویروس جدید جلوگیری نماید .

11- خوردن سیر نیز مصونیتی در مقابل این ویروس ایجاد نمی کند .

12- برخی تصور می کنند که ویروس کرونای جدید تنها افراد سالخورده و یا افراد دارای بیماری زمینه ای را درگیر می کند که به هیچ عنوان درست نبوده و این بیماری در همه سنین دیده شده است و محدود به سن خاصی نیست .

13- آنتی بیوتیک ها هیچ اثری بر این ویروس ندارند نه تنها در پیشگیری و حتی در درمان این بیماری نیز بی تاثیر است.

ویروس-کرونا

آیا کرونا درمان دارد ؟

تا کنون و در حال حاضر هیچ گونه داروی اختصاصی برای درمان و یا پیشگیری از بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید وجود ندارد.

مبارزه با کرونا ویروس جدید

در این بخش راه درست مبارزه با ویروس کرونای جدید بیان می شود که شامل چند بخش است . یکی از اولیه ترین راه های مبارزه ، استفاده از ماسک است . حال چطور می توان با استفاده از ماسک از این بیماری جلوگیری نمود . بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک برای این بیماری شامل عناوینی است که در ادامه به آن می پردازیم.

در ابتدا این موضوع مطرح می شود که ما چه زمانی می توانیم از ماسک استفاده نماییم؟ زمانی که از یک فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا مراقبت می کنیم و یا اینکه خود دچار سرفه و یا عطسه می شویم . در این دو زمان باید حتما از ماسک استفاده شود . البته این موضوع نیز تاکید می شود که این مربوط به زمانی است که خود فرد تمام موارد دیگر را رعایت کرده باشد برای مثال در مکان های شلوغ و یا تجمعات تردد نداشته باشد و در واقع در خانه ماندن را رعایت نماید. همچنین استفاده از ماسک زمانی ارزش دارد که شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون و یا محلول های ضدعفونی کننده الکلی نیز رعایت شود .

برای جلوگیری از کرونا چطور باید از ماسک استفاده کرد؟

در ابتدا قبل از پوشیدن ماسک باید دست ها کاملا با آب و صابون و یا محلول های الکلی به خوبی شستشو داده شود . ماسک باید به طور کامل روی دهان و بینی را بپوشاند و مطمئن شویم هیچ فاصله ای بین ماسک و صورت وجود ندارد و کاملا چسبیده به صورت باشد  . در تمام مدتی که از ماسک استفاده شود باید از دست زدن به آن خودداری شود و اگر مجبور به این کار شدید باید دست ها به شیوه درست شست و شو شود .

زمانی که ماسک خیس و نمدار می شود باید در اولین فرصت عوض شود . نکته قابل توجه این موضوع است که از ماسک یکبار مصرف نباید چند بار استفاده کرد . برای برداشتن ماسک از صورت نیز باید ماسک از قسمت کشی پشت آن برداشته شود و نباید به قسمت جلویی ماسک دست زده شود .

بعد از استفاده، ماسک باید بلافاصله در سطل زباله دردار قرار داده شود .

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده این بیماری داروی درمانی ندارد و تنها با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می توان زنجیره انتقال آن را در هم شکست. توصیه می شود تا آنجه که امکان دارد از تردد بی مورد خودداری شود و با شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون که در اختیار عموم مردم قرار دارد تا جای ممکن از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید .