نشانی مطب

تهران،خیابان شریعتی،نرسیده به پل صدر،کوچه کسری،پلاک ۱۶۰۷/۱،واحد 1

شماره تماس

22008100 (021)

دکتر شهرام سیدی » آسم » بیماری آسم ارثی است؟ آیا آسم واگیردار است ؟ 
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بیماری آسم ارثی است؟ آیا آسم واگیردار است ؟ 

در این مقاله می خواهیم به بررسی دو سوال مهم در رابطه با بیماری آسم بپردازیم :” بیماری آسم ارثی است؟ ” و ” آیا آسم واگیردار است ؟ ” تا انتهای این مطلب را همراه ما باشید : 

آیا بیماری آسم ارثی است؟

آسم یک بیماری پیچیده است که عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در توسعه آن نقش دارند. به طور کلی، می‌توان گفت که آسم می‌تواند ارثی باشد، اما ارثی بودن آن به معنای مستقیم انتقال بیماری از والدین به فرزندان نیست. در واقع، ممکن است افراد   به دلیل ترکیبی از ژن‌ها و تأثیرات محیطی، مستعد آسم باشند.

مطالعات نشان داده‌اند که اگر یکی از والدین مبتلا به آسم باشد، احتمال ابتلای فرزندان به آسم افزایش می‌یابد. این احتمال با وجود آسم در هر دو والدین بیشتر می‌شود.

پژوهش‌ها برخی ژن‌ها را شناسایی کرده‌اند که ممکن است با آسم مرتبط باشند. این ژن‌ها می‌توانند بر سیستم ایمنی و پاسخ التهابی بدن تأثیر بگذارند.

آسم به عنوان یک بیماری چند علتی شناخته می‌شود که نتیجه تعامل پیچیده‌ای بین ژن‌ها و محیط است. به عنوان مثال، فردی ممکن است ژن‌هایی داشته باشد که او را مستعد آسم کند، اما بدون قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی خاص، این استعداد ژنتیکی ممکن است به بروز آسم منجر نشود.

آسم می‌تواند به طور جزئی ارثی باشد، اما عوامل محیطی نیز نقش مهمی در توسعه و شدت بیماری دارند. اگرچه داشتن سابقه خانوادگی آسم می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری را افزایش دهد، اما پیشگیری و مدیریت عوامل محیطی می‌تواند به کاهش این ریسک کمک کند. بنابراین، برای افرادی که دارای سابقه خانوادگی آسم هستند، توصیه می‌شود که از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها و سایر عوامل محیطی محرک اجتناب کنند و با پزشک خود برای مدیریت و پیشگیری از بیماری مشورت کنند.

بیشتر بخوانید : درمان آسم

آیا بیماری آسم واگیردار است ؟

آیا بیماری آسم واگیردار است ؟

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که از التهاب و تنگی مجاری هوایی ناشی می‌شود. برخلاف عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، آسم واگیردار نیست. یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. آسم به علت ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود می‌آید.

آسم یک بیماری مزمن و غیرواگیر است که از طریق عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود می‌آید و توسط عفونت‌ها منتقل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : چه غذاهایی برای آسم ضرر دارد؟

آیا آسم باعث مرگ میشود؟

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که می‌تواند در صورت عدم مدیریت صحیح و مناسب، به مشکلات جدی منجر شود. اگرچه اکثر افراد مبتلا به آسم با درمان‌های مناسب و مدیریت موثر می‌توانند زندگی طبیعی و سالمی داشته باشند، حملات شدید آسم می‌تواند خطرناک باشد و در موارد نادر، ممکن است منجر به مرگ شود.

حمله شدید آسم باعث تنگی شدید مجاری هوایی می‌شود که می‌تواند منجر به انسداد کامل مجاری تنفسی شود. بنابراین عدم توانایی در تنفس مناسب باعث کاهش سطح اکسیژن در خون می‌شود که می‌تواند به اندام‌های حیاتی آسیب برساند.

همچنین در برخی موارد، حملات شدید آسم به داروهای معمولی مانند اسپری‌های برونکودیلاتور پاسخ نمی‌دهند و نیاز به مداخله پزشکی فوری دارند.

چگونه می‌توان از مرگ ناشی از آسم جلوگیری کرد؟  استفاده منظم از داروهای ضدالتهابی و کنترل‌کننده برای کاهش التهاب و جلوگیری از حملات آسم موثر است.  آسم می‌تواند در موارد شدید و درمان‌نشده خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ شود. 

آیا آسم باعث سرطان ریه میشود؟

آسم و سرطان ریه دو بیماری مجزا هستند و وجود آسم به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان ریه نمی‌شود. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است بین آسم و سرطان ریه نوعی ارتباط وجود داشته باشد، اما این ارتباط پیچیده و چند‌علتی است.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است افراد مبتلا به آسم ریسک بالایی برای ابتلا به سرطان ریه باشند. 

التهاب مزمن در مجاری هوایی که در اثر آسم ایجاد می‌شود، می‌تواند به تغییرات سلولی منجر شود که ممکن است در طولانی‌مدت به سرطان کمک کنند.

همچنین افرادی که آسم دارند، ممکن است بیشتر در معرض آلرژن‌ها، آلودگی هوا و دود سیگار باشند که این موارد نیز از عوامل خطر سرطان ریه هستند.

آیا آسم درمان قطعی دارد؟

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که در حال حاضر درمان قطعی ندارد، اما با مدیریت مناسب و درمان‌های موجود، می‌توان علائم آن را کنترل و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشید. هدف اصلی درمان آسم کنترل علائم، پیشگیری از حملات و بهبود عملکرد تنفسی است. این داروها برای کاهش التهاب مجاری هوایی و پیشگیری از علائم آسم استفاده می‌شوند.

دکتر شهرام سیدی

دکتر شهرام سیدی

متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

دکتر سیدی دکترای پزشکی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترای تخصصی ایمونولوژی را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ نمودند. ایشان عضو مرکز تحقیقات RCGLD دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استادیار و هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،هیات علمی گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، موسس و بنیان گذار اولین کلینیک آلرژی در استان آذربایجان غربی ارومیه، موسس کلینیک آلرژی بیمارستان فرهنگیان شهید باهنر نیاوران و محقق و عضو مرکز تحقیقات NRITLD بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هستند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
رابطه ماست و آسم چیست؟

رابطه ماست و آسم چیست؟

ماست به عنوان یک ماده غذایی غنی از پروبیوتیک‌ها، می‌تواند در برخی موارد به بهبود وضعیت آسم کمک کند، اما تأثیر آن به صورت...

پرسش و پاسخ تکمیلی
0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *