دکتر شهرام سیدی » آلرژی » درمان آلرژی یا حساسیت شدید و دائمی

درمان آلرژی یا حساسیت شدید و دائمی

انواع روش‌های درمان آلرژی شامل راهکارهای مدیریت نشانه‌ها و پیشگیری از تماس با آلرژن‌ها است. در ادامه، برخی از اصلی‌ترین روش‌های درمان آلرژی آورده شده‌اند:

اجتناب از آلرژن

مهمترین راهکار در درمان آلرژی دائمی اجتناب از تماس با آلرژن‌ها است که موجب واکنش‌های آلرژیک میشود. این روش شامل خودداری از مصرف مواد حاوی آلرژن، مثل بادام زمینی، و همچنین اطمینان از اینکه محصولات غذایی آلرژنی در محیط‌های غذایی تهیه نشده باشند، است.

درمان آلرژی با دارو

داروهای مورد استفاده در درمان آلرژی معمولاً با هدف کنترل و مدیریت علائم آلرژی، به‌ویژه علائم آلرژیک مرتبط با پاسخ سیستم ایمنی به آلرژن‌ها، تجویز می‌شوند. در ادامه تعدادی از داروهای مورد استفاده در درمان آلرژی آورده شده است:

• آنتی‌هیستامین‌ها:داروهایی مانند ستیریزین (Cetirizine)، لوراتادین (Loratadine) و فکسوفنادین (Fexofenadine) از دسته آنتی‌هیستامین‌ها هستند. این داروها به منظور کاهش خارش، سرفه، عطسه و سایر علائم آلرژی استفاده می‌شوند.
  • آنتی‌آلرژیک‌ها:مکمل‌هایی که حاوی کلرفنیرامین (Chlorpheniramine) یا دیازوکساید (Diphenhydramine) هستند از این دسته هستند و برای کنترل علائم آلرژی مانند خارش و آبریزش چشم و بینی مفید هستند.
  • داروهای ضدالتهابی:آسپرین (Aspirin) و دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است برای درمان علائم آلرژی مانند التهاب و درد مورد استفاده قرار گیرند.
  • آدرنالین (اپی‌پن): اپی‌پن یا آدرنالین یک داروی اضطراری است که به صورت تزریق زیر پوستی تجویز می‌شود. در صورت واکنش آلرژی حاد و آنافیلاکسیس، این دارو می‌تواند علائم را به سرعت کاهش دهد.

درمان آلرژی با ایمونوتراپی

ایمیونوتراپی یک روش درمانی است که به منظور کاهش حساسیت به آلرژن‌ها و مدیریت بهتر واکنش‌های آلرژیک به کار می‌رود. این روش تحت نظر پزشک و با استفاده از مقدار کمتری از آلرژن نسبت به آن چه که فرد حساسیت دارد، آغاز می‌شود. هدف این درمان ایمونولوژیکی (مرتبط با سیستم ایمنی بدن) ایجاد تحمل به آلرژن‌هایی است که واکنش‌های آلرژیک را در بدن ایجاد می‌کنند. درمان ایمونوتراپی به دو شکل اصلی انجام می‌شود:

• ایمیونوتراپی زیرجلدی (Subcutaneous Immunotherapy – SCIT):در این روش، مقدار کمی از آلرژن زیر پوست فرد تزریق می‌شود. این تزریق‌ها در طول زمان با فواصل زمانی خاص تکرار می‌شوند. ابتدا مقدار آلرژن کمتر است و به تدریج افزایش می‌یابد. این روش معمولاً به عنوان “تزریق ضدآلرژی” نیز شناخته می‌شود.
  • ایمیونوتراپی خالی از هوا (Sublingual Immunotherapy – SLIT): در این روش، قرص حاوی مقدار کمی از آلرژن زیر زبان قرار داده می‌شود. این قرص‌ها نیاز به تزریق ندارند و افراد می‌توانند خودشان در خانه تحت نظر پزشک مقدار آلرژن را مدیریت کنند.

ایمونوتراپی معمولاً برای درمان آلرژی‌های مزمن مانند آلرژی به مواد غذایی، آلرژی به گرده گلها، و آلرژی به مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش ممکن است نقاط ضعف داشته باشد و در برخی از افراد ممکن است علائم آلرژی را به طور کامل کنترل نکند.  قبل از تصمیم به استفاده از ایمیونوتراپی، تشخیص دقیق و توصیه پزشک بسیار حائز اهمیت است.

درمان واکنشهای شدید آلرژی

واکنش‌های شدید آلرژی، به عنوان واکنش‌های حاد یا آنافیلاکسی، وضعیتی فوری و زندگی‌تهدیدکننده است که نیاز به درمان فوری دارد. درمان این نوع واکنش‌های آلرژی باید به سرعت و با استفاده از داروها و تدابیر اورژانسی انجام شود. در ادامه، تدابیر و درمان واکنش‌های شدید آلرژی آورده شده‌اند:

• استفاده از اپی‌پن (آدرنالین): این دارو برای تسریع درمان و کاهش علائم واکنش‌های آلرژیک، به خصوص در آنافیلاکسیس، تجویز می‌شود. اپی‌پن به صورت تزریق زیرپوستی تحت نظر پزشک تجویز می‌شود و به عنوان درمان فوری و واکنش‌های اولیه به آلرژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تماس با اورژانس: پس از استفاده از اپی‌پن، تماس با خدمات اورژانسی یا پاسخگویی فوری به مراکز درمانی ضروری است. این اقدام برای ادامه درمان و اطمینان از وضعیت پایداری فرد حیاتی است.
  • استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها: پزشک ممکن است آنتی‌هیستامین‌ها را به عنوان قسمتی از درمان مراتب بالاتر در نظر بگیرد تا علائم خارش و التهاب را کاهش دهد.
  • کنترل تنفس: در صورت ابتلا به مشکلات تنفسی، ممکن است نیاز به کمک تنفسی و یا استفاده از دستگاه‌های اکسیژن باشد.
  • آزمایش‌های پزشکی: پزشک ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش‌های خون و تست‌های آلرژیک انجام دهد تا علت دقیق واکنش‌های آلرژیک را تشخیص دهد.
  • بستری در بخش مراقبت‌های ویژه : در موارد شدید، ممکن است فرد نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) داشته باشد تا تحت نظر مستمر پزشک قرار گیرد.

درمان آلرژی در خانه

درمان‌های خانگی ممکن است برای کنترل علائم خفیف آلرژی موثر باشند، اما مهم است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق گرفته شود و درمان‌های مناسب و مؤثر تجویز شود. در زیر چند روش خانگی برای مدیریت علائم آلرژی آورده شده است:

• استفاده از فیلترهای هوا:  استفاده از فیلترهای هوا در خانه ممکن است به کاهش میزان ذرات آلرژن در هوا کمک کند. فیلترهای هوا در واحدهای تهویه مطبوع یا در دستگاه‌های خودرو قرار داده شده و هوای محیط را تصفیه می‌کنند.
  • تهویه مناسب: اطمینان از تهویه مناسب در محیط زندگی و کاهش رطوبت محیط می‌تواند به کاهش رشد آلرژن‌ها و مقابله با علائم آلرژی کمک کند.
  • شستشو و تعویض بالشتک: شستشوی مرتب بالشتک و تعویض آن می‌تواند به کاهش غبار و آلرژن‌ها در محیط خواب کمک کند.
  • استفاده از ماسک:در مواقعی که احتمال تماس با آلرژن‌ها بالاست، مانند  قرار گرفتن در معرض گرده گلها یا تمیز کردن محیط، استفاده از ماسک ممکن است موثر باشد.
  • استفاده از عصاره گلابی: برخی افراد باور دارند که مصرف عصاره گلابی می‌تواند به بهبود علائم آلرژی کمک کند. با این حال، این ادعاها نیاز به تحقیقات بیشتر دارند و قبل از هر درمان خانگی، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده از عسل محلی: برخی از افراد باور دارند که مصرف عسل محلی ممکن است به بهبود علائم آلرژی مرتبط با گلها کمک کند. اما دانشمندان نیاز به تحقیقات بیشتر برای تأیید این اثرات دارند.

بهترین درمان برای آلرژی چیست؟

اسپری‌های استروئیدی بینی معمولاً موثرترین دارو برای افراد مبتلا به علائم رینیت آلرژیک هستند. آنتی هیستامین ها برخی از اثرات هیستامین را مسدود می کنند و ممکن است مزایای بیشتری داشته باشند. ایمونوتراپی به ایجاد تحمل نسبت به آلرژن ها کمک می کند و می تواند بسیاری از علائم مربوط به قرار گرفتن در معرض آلرژی استنشاقی را بهبود بخشد.

سوالات متداول درمان آلرژی

کدام دارو برای آلرژی بهتر است؟

این آنتی هیستامین ها خیلی کمتر باعث خواب آلودگی می شوند:
ستیریزین (زیرتک، آلرژی زیرتک)
دسلوراتادین (کلارینکس)
فکسوفنادین (آلگرا، آلرژی آلگرا)
لووستیریزین (آلرژی زیزال، زیزال)
لوراتادین (Alavert، Claritin

آیا ویتامین C به درمان آلرژی کمک می کند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C، که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، ممکن است به برخی از آلرژی‌ها کمک کند . ویتامین C به عنوان یک آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که ممکن است التهاب، تورم و علائم مرتبط که در محل واکنش آلرژیک رخ می دهد کاهش دهد.